yeterli ve dengeli beslenmenin önemi

Yeterli ve Dengeli Beslenmenin Önemi

Sağlığın temeli olan yeterli ve dengeli beslenme, açlığı bastırmak, karnı doyurmak ya da canının çektiği şeyleri yemek anlamına gelmez. Yeterli ve dengeli beslenme; vücudun büyümesi, dokuların gelişmesi, yenilenmesi ve çalışması için gerekli olan besin öğelerinin her birinin yeterli miktarlarda ve dengeli alınması ve vücutta uygun şekilde kullanılmasıdır. Yeterli ve dengeli beslenmenin önemi çok büyüktür. Besin öğelerinin vücudun gereksinmeleri düzeyinde alınmaması sonucunda yeterli enerji oluşmayacak ve vücut dokuları yapılamayacaktır.

Sağlıklı beslenmenin önemi açısından, bir insanın yaşamı için 50’ye yakın besin öğesine gereksinimi olduğu bilinmektedir. Sağlıklı büyüme ve gelişme, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşama için bu öğelerin her birinden günlük ne kadar alınması gerektiği belirlenmiş durumdadır. Bu öğelerin herhangi biri alınmadığında, gereğinden az ya da çok alındığında büyüme ve gelişme engellenecek, sağlık bozulacaktır. Sağlıklı beslenmenin önemi bu yüzden çoktur. Bu yüzden diyetisyen desteği almanızı tavsiye etmekteyiz.

Beslenmenin önemi farklı başlıklarda incelenmelidir. Bunlar:

  • Sağlıklı beslenmenin önemi
  • Yeterli ve dengeli beslenmenin önemi
  • Düzenli ve dengeli beslenmenin önemi olarak sınıflandırılabilir.

İlk olarak “dengeli beslenmenin önemi nedir?” konusuna değinelim.

beslenme eğitimleri

Dengeli Beslenmenin Sağlık Üzerindeki Etkileri

Yeterli ve dengeli beslenmenin önemi konusunda hassas davranılmalıdır. Dengeli beslenmenin önemi, sağlık açısından büyüktür. Gereğinden fazla besinin tüketilmesi ile çok alınan bazı öğeler vücutta yağ olarak depolanacak bu da sağlık için zararlı olacaktır. Bu durumda dengesiz beslenme söz konusu olacaktır. Oysa dengeli beslenme ile sağlık korunacak ve yaşam kalitesi yükseltilecektir. Dengeli ve düzenli beslenmenin önemi, hormonlar açısından da büyüktür. Gereğinden az besin alınması durumunda hormonlar düzgün çalışmayacak; yaralar geç iyileşecek; hastalıklara direnç düşecek; metabolizma bozulacak; halsizlik ve stres oluşacaktır. Peki dengeli beslenmenin önemi nedir? Gereğinden fazla besin alınması durumunda kilo alınacak, metabolizma bozulacak; birçok hastalık için riskimiz artacak; kalp damar sistemi iyi çalışmayacak; hormon dengesi bozulacak; vücut işlevini yerine getirirken zorlanacak; obezite gibi rahatsızlıklar ortaya çıkacaktır. Beslenme eğitimleri bu yüzden oldukça önemli bir konudur.

Yeterli ve dengeli beslenmenin önemi ile kişilerde aşağıdaki özellikler gözlemlenir

  • Birey sağlam ve sağlıklı bir görünüşe sahiptir.
  • Hareketli ve esnek bir bedene sahiptir.
  • Cildi sağlıklı, saçları ve gözleri canlı ve parlaktır.
  • Kuvvetli, gelişimi normal kaslara sahiptir.
  • Çalışmaya istekli bir kişiliktir.
  • Boy uzunluğuna uygun vücut ağırlığı vardır.
  • Normal bir zihinsel gelişme gösterir.
  • Sık sık hasta olmayan, bağışıklığı güçlü bir yapıya sahiptir.

Dengeli Beslenme İçin Uzmanlarından Beslenme Tavsiyeleri

Sağlıklı beslenmenin önemi ve Yemek yeme ile ilgili tavsiyeler:

  • Çeşitli besinler tüketilmelidir.
  • Öğün atlanmamalıdır. Özellikle kahvaltı yapmadan güne başlanmamalıdır.
  • Her gün 3 ana, 2- 3 ara öğün tüketmeye özen gösterilmelidir.
  • Kullanılan yemek tabaklarının boyutu küçültülmelidir.
  • Ayaküstü atıştırmalıklar ve fast food yemek tercih edilmemelidir.
  • Besinler küçük lokmalar halinde uzun süre çiğnenerek tüketilmelidir.
  • Sağlıklı beslenmek için mevsiminde doğal ve taze besinler tercih edilmelidir.
  • Şeker ve tuz tüketimi azaltılmalıdır. İyotlu tuz tüketilmelidir.
  • Tam tahıl ürünlerini tercih edilmelidir.
  • Günlük en az 8-10 bardak su içilmelidir.
  • Hayvansal kaynaklı yağlar yerine bitkisel sıvı yağları tercih edilmelidir. Trans yağdan kaçınılmalıdır.
  • Alkol tüketiminden kaçınılmalıdır.
  • Gazlı içecekler tüketilmemeli, şekerli içeceklerin tüketilmesinden sakınılmalıdır.
  • Yarım yağlı süt, ayran gibi içecekleri ve vitamin mineral açısından zengin taze sıkılmış az miktarda meyve suları tercih edilmelidir.
  • Saflaştırılmamış (işlem görmemiş) ve zenginleştirilmiş tahıl ürünleri tüketilmelidir.

Dengeli beslenmenin önemi ve Besinlerin satın alınması ve hazırlanması ile ilgili tavsiyeler:

  • Yiyecek alışverişleri tok karnına ve önceden hazırlanmış alışveriş listesiyle çıkılmalıdır.
  • Besinler satın alınırken ambalajları kontrol edilmelidir.
  • Ambalajda yırtık, yıpranmış olanlar ve teneke kutuda bulunan gıdalarda da ezilmiş, şişme yapmış ürünler tercih edilmemelidir.
  • Gıdalar satın alınırken etiketleri okunmalıdır.
  • Gıda ürününün ambalajında yer alan son kullanma tarihi, içindekiler ve kalori değerlerini gösteren tablolar kontrol edilmelidir.
  • Mümkün olduğunca düşük enerjili, yağ içeriği az olan besinler tercih edilmelidir.

Planlı olma ile ilgili tavsiyeler:

  • Vücut ağırlığı dengede tutulmaya özen gösterilmelidir.
  • Öğünlerde tüketilecek besinler 4 temel besin grubunu içerecek şekilde planlanmalıdır.
  • Belli aralıklarla ağırlık ölçülmelidir.
  • Öğün saatleri planlanmalı ve öğün atlanmamalıdır.
  • Her gün ortalama 6-8 saat uyumaya özen gösterilmelidir.

Peki kimler diyetisyene gitmeli? Eğer sizlerde dengeli beslenmek konusunda sorunlar yaşıyorsanız, mutlaka diyetisyen desteği almalısınız. Diyetisyenlerin vereceği beslenme eğitimleri sayesinde, hastalıklarınızdan kurtulabilirsiniz.

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: