yaşlılarda beslenme

Yaşlılarda Beslenme Nedir?

Yaşlılık döneminde enerji ihtiyacı gençlik dönemlerine göre daha az olmaktadır. Ancak bu dönemde kemiklerde güçsüzlük, sakatlanma ve birçok hastalık meydana gelebilmektedir. Bu nedenle yaşlılıkta beslenmeye belki de gençlik dönemine göre daha çok dikkat edilmelidir. İnsan gençken vücudu birçok zararlı şeyi tolere edebilir ancak yaşlılıkta işler daha zordur. Bu nedenle yaşlılarda beslenme için diğer dönemlere göre daha özenli olunması gerekir. Yaşlılık döneminde beslenme danışmanlığı hizmeti almanızı tavsiye etmekteyiz.

Yaşlılıkta Beslenme Nasıl Olmalıdır?

Yaşlılıkta ortaya çıkan birçok problem dengeli ve düzenli beslenme ile minimalize edilebilir. Yaşlılarda beslenme nasıl olmalıdır? Yaşlılıkta beslenmenin yeterli ve dengeli olabilmesi için dört besin grubunda bulunan yiyeceklerin yeterli ve düzenli miktarda tüketilmesi sağlanmalıdır. Süt, yoğurt, peynir; protein için et, tavuk, yumurta ve kuru baklagiller; sebze için ise tahıl grubunda bulunan ekmek, bulgur, pirinç ve mısır gibi ürünler yaşlılık döneminde beslenme için tüketilmesi gerekli olan ürünlerdir.

Ancak bu besinlerin ne derece ve nasıl tüketileceği sorusu ise kişinin fiziksel ve ruhsal özellikleri dikkate alınarak cevaplanmalıdır. Bu noktada beslenmeyi bireyin yaşı, cinsiyeti, hareket kabiliyetleri etkilemektedir. Eğer kişi rahat yürüyebiliyorsa gün içerisinde kısa sürelerle yürüyüş yapmayı denemelidir. Bu yediği besinleri daha kolay sindirmesini sağlayacaktır. Çünkü yaşlık döneminde en büyük sıkıntılardan birisi sinidirimdir. Bağırsakları hareket geçirmek için yürüyüşün yanında posalı yiyecekler de tüketilebilir.

Yaşlılarda beslenme için öğün sayısında  3 öğün yerine az ve sık yemek yiyebilecekleri bir öğün sırası düzenlenmelidir. Öğün sayısı 4-6’ya kadar çıkarılabilir. Beslenme danışmanları ideal vücut ağırlının da korunması, vücudun kalori dengesi sağlaması gerektiğini de belirtmişlerdir. Yağlı besinlerden ise uzak durulması tavsiye edilir. Bu nedenle kırmızı et yerine beyaz et, balık gibi ürünleri tüketilmelidir.

yaşlılık döneminde beslenme danışmanlığı

Yaşlılık Döneminde Neden Beslenmeye Dikkat Edilmeli?

Yaşlılık döneminde kişilerde istenmeyen birçok hastalık meydana gelebilmektedir. Kemiklerde ortaya çıkan zayıflık yaşları yatağa mahkum edebilecek sıkıntılara sebep olabilir. Kalça kırılması ve felç gibi problemler yaşlılıkta çok sık karşılaşılan sıkıntılardır. Ayrıca yine kalp krizi ve beyin kanaması gibi sorunlara çok sık rastlanılmaktadır. Bu nedenle bu sıkıntıları önleyebilmek için daha yolun başındayken bir dizi önlemler alınması faydalı olacaktır. Düzenli ve dengeli beslenerek yapılabiliniyorsa hafif egzersizler yapmak birçok sıkıntının önüne geçmenin anahtarıdır.

Ayrıca yine tedavisi olmayan ve son yıllarda çok sık rastlanan alzheimer hastalığının da önüne geçebilmek için b12 içeren besinler tüketilmelidir. Hatta b12 üzerine diyetler bile uygulanabilir. Yaşlılarda beslenme şeklinin önemine vurgu yaparak şunu da söylemek gerekir ki unutmayın sağlıklı beslenerek aşılamayacak hiçbir problem yoktur.

Yaşlılıkta Beslenme İlkeleri ve En İyi Sağlıklı Beslenme Programı

Yaşlılık döneminde sağlıklı ve dengeli beslenme, yaşlılıkta meydana gelen değişimlerin hızını yavaşlatır ve böylelikle birçok hastalığın önüne geçilmesine olanak tanır. Aynı zamanda yaşlılık ve beslenme kaliteli bir ömrün sürdürülmesini sağlar. Bu nedenle yaşlılarda beslenme ilkelerine dair bir dizi püf noktalara dikkat etmek gerekir. Diyetisyen tavsiyeleri şu şekildedir:

  • İdeal kilonun korunması gerekir.
  • Kesinlikle öğün atlanmamalıdır, günde 4-6 öğün tüketilmelidir.
  • Her öğünde Et grubu, süt grubu, tahıl ve sebze-meyve gibi yiyecekler tüketilmeye çalışılmalıdır.
  • Bağırsak hareketliliğini sağlamak için posa tüketimine dikkat edilmesi gerekir.
  • Sıvı alınımına dikkat edilmelidir.2,5-3 lire su içilmelidir.
  • Düzenli olarak hafta 1 kere balık tüketilmeye çalışılmalıdır. Et ürünleri ızgarada yapılmalıdır.
  • Hareket etmeye çalışılmalıdır. Kişiye özel, yapabileceği aktiviteler yapılmalıdır.
  • Sigara ve alkol kullanılmamalıdır.

‘‘Yaşlılar nasıl beslenmeli?’’ sorusuna cevap bulduğumuz bu yazıda yaşlılar için örnek beslenme programı da sunalım.

Sabah: 1 fincan yeşil çay, beyaz peynir, pekmez, 1 bardak meyve suyu, 2 dilim tam tahıllı ekmek

Ara öğün: meyve

Öğle: 1 kase çorba, 1 tabak sebze yemeği, salata, yoğurt, 1 porsiyon köfte ve pilav, 1 dilim kepekli ekmek

Ara öğün: 1 dilim kek ve süt

Akşam: 1 kase çorba, 1 porsiyon etli sebze, ayran, 1 tabka makarna, 1 dilim ekmek, 1 adet sütlü tatlı

Yatmadan önce: meyve

Yaşlılığa bağlı olarak vücuttaki su yüzdesi azalarak % 60’dan % 50’ye düşer, diş ve çene problemleri ortaya çıkar ve mide, bağırsak sorunları da baş gösterir. Ayrıca vücutta kalsiyum oranı azaldığı için kemik ve iskelet yapısında problemler ortaya çıkar. Bu nedenle her yaşta olduğu gibi yaşlılarda da dengeli ve düzenli beslenme sağlığın korunması için önemli bir konudur. Beslenmeye dikkat edilerek yaşanan bu problemler minimum düzeye indirilebilir. O yüzden kalsiyum, vitamin, mineral ve protein gibi besinlerin yeteri miktarda tüketilmesi gerekir. Yaşlılık döneminde beslenme danışmanlığı hizmeti almak oldukça önemlidir. Kadınlarda özel beslenme danışmanlığı hizmeti veren diyetisyen, her şehirde bulunmaktadır. Bu yüzden bir diyetisyen kontrolünden geçmenizi tavsiye ederiz.

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: