yaşlılar için vitamin takviyesi

Yaşlılar Vitamin Desteği Almalı Mı?

Uzman doktorların birçoğu yaş ilerledikçe, metabolizma hızında azalma, tat alma duyusunda değişim, yağsız doku kitlesinde azalma gibi birçok metabolik değişimin oluştuğunu belirterek beslenme düzeninin de buna göre ayarlanması gerektiğinin altını çizmektedirler. Diğer bir yandan mide asitlerinin azalması, bağırsaktaki emilimin düşmesi gibi sebeplerle de yaşlılar için vitamin takviyesi önemli bir hale gelmektedir. Bu nedenle yaşlılarda vitamin eksikliğini gidermek amacıyla çok sık sorulan “yaşlılar vitamin desteği almalı mı?” sorusunun yanıtı çoğu uzmana göre evettir.

Yaşlılara yeri geldikçe ya da düzenli olarak vitamin desteği vermek, D ve B12 vitamini gibi vitamin değerlerini gösterecek olan kan testlerini yaptırmak yaşam kaliteleri açısından doğru bir yaklaşım olacaktır. Ancak bu tarz testler yaptıktan sonra yaşlıların vitamin desteğine ihtiyacı olup olmadığını belirleyip ona göre bir tedavi ya da beslenme programı uygulamak daha doğru olacaktır. Bunun dışında ise yaşlılarda vitamin kullanımına ihtiyaç olup olmadığı önemsenmeden Omega-3 ve coQ10 gibi yaşlılar için vitamin takviyesi olabilecek besinlerin desteklenmesi her yaşlı için önemlidir. Yaşlılık döneminde beslenme danışmanlığı veren diyetisyenler bulunmaktadır. Diyetisyen desteği almanızı kesinlikle tavsiye ederiz.

yaşlılık döneminde beslenme danışmanlığı

Yaşlılar İçin Vitamin Takviyesi Nasıl Olmalıdır?

B12 vitamini, kalsiyum ve fosfor, Omega-3, yağ asitleri, çinko ve D vitamini gibi vitaminlerin yaşlılar için çok önemli olması nedeniyle yaşlılar için vitamin takviyesinde bu besinlerin düzenli olarak alınabileceği bir program oluşturulması gerekir.  Normal şartlarda sağlıklı bir beslenmede vitamin desteğine ihtiyaç duyulmaz. Ancak yaşlılarda ve uzun süre ilaç kullananlarda vb. durumlar için hekim önerisi eşliğinde yaşlılara vitamin desteği sağlanabilir.

Aksi durumlarda yaşlılara vitamin desteği önerilmez. Vitamin desteği alan yaşlıların da dikkat etmesi gereken bazı kurallar vardır. Öncelik her zaman ilaç yerine besinden vitamin almaktır. Bu yüzden vitamin desteği alırken bile önceliğinizi yemeklere ve yeme düzeninize verin. Vitamin dışında herhangi bir ilaç kullanıyorsanız bunu hekiminize danışmadan almayın. Çünkü vitaminlerin yanında alınan diğer ilaçlar vitaminin etkisini azaltabilir. Bu da başlıca başka problemlere sebep olabilir. Dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta ise doktorun önerdiği dozu aşmamak. Çoğu insan bir hataya düşerek vitamin haplarını fazla alır. Bunun vücudunun eksikliğini çabuk gidereceğini düşünürler. Ancak bu diyetisyenler  için büyük bir yanlıştır. Fazladan alınan enerji veren vitamin hapları zehirlenmelere sebep olabilir.

Dengeli Beslenmede Vitamin ve Minerallerin Önemi

Yaşlılara vitamin desteği yapılıyor ya da yapılmıyor olsun yaşlılar için en iyi vitamin kaynağı her zaman yiyeceklerdir. Ayrıca her ne kadar ilaç kullanıyor olsanız da bunu besinlerle desteklemeniz gerekecektir. Kırmızı et, süt, yoğurt ve peynir gibi protein, vitamin ve mineral bakımından zengin olan içerikleri özenli ve dengeli bir şekilde tüketmeye çalışmalısınız. Dengeli bir şekilde tüketilen et ürünleri size alacağınız ilaçlardan daha çok fayda sağlayacaktır. Yaşlılarda sık karşılaşılan halsizlik ve yorgunluk için vitamin hapları yerine yine bu gibi protein, vitamin, mineral yüklü besinler ilaçlara oranla daha yararlı takviyelerdir.

Bu nedenle bir beslenme düzeni oluştururken vitamin ve mineral açısından zengin olan besinlerin olduğu bir program ayarlamaya özen gösterin. Dengeli beslenmede vitamin ve minerallerin önemi oldukça büyüktür. B12 açısından sorun yaşıyorsanız ayarlayacağınız programa özellikle balık eklemeyi unutmayın. Farklı vitaminler için de aynı şeyi uygulayabilirsiniz. Mesela D vitamini açısından sıkıntı yaşıyorsanız belirli saatlerde güneşe çıkmanız faydalı olacaktır.

Yaşlılar İçin Tavsiye Edilen Vitaminler

Yaşlılar için diyetisyen tarafından B12, fosfor ve kalsiyum, Omega-3, Çinko ve D vitamini gibi vitaminler tavsiye edilir. Bu vitaminler yaşlılık döneminde karşılaşılan her türlü sağlık problemini engellemek için önemli vitaminlerdir.

B 12 vitamini: Kalp-damar sağlığının korunması, kan hücrelerinin yapımı, zihinsel fonksiyonların sürdürülmesi, karaciğer hastalıklarından korunma ve sinir sistemi fonksiyonlarının sürdürülmesinde önemlidir. Kalsiyum ve fosfor da kemir erimesinin önlenmesi için birebirdir. D vitamin eksikliğinde ise birçok eklem problemleri meydana gelmektedir. Bu nedenle D vitamini alımına da özen gösterilmelidir.

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: