sporcu beslenmesi

Spor Öncesi ve Sonrası Beslenme Nasıl Olmalı?

Ne kadar çok düzenli spor yapıyor olsanız da istediğiniz sonucu alabilmek için spor öncesi ve sonrasında beslenmenize dikkat etmeniz gerekiyor. Beslenmeye dikkat edilmediğinde kilo vermek ya da fit olmak yerine daha çok kilo alma ihtimaliniz bile var. Üstelik bunun yanında var olan kaslarınızda da erimeye de sebep olabilir. Bu nedenle yaptığınız sporun zorluğuna, yaşınıza, cinsiyetinize göre her şeyi dengeli bir şekilde yapmakta fayda var. Sporcu beslenmesi oldukça önemlidir,  spor öncesinde ve sonrasında ihtiyacınız olan enerjiyi alabilmek için dengeli bir diyet listesi yapabilirsiniz. Sporcu beslenmesi danışmanlığı hizmeti almanızı tavsiye ederiz.

Spordan önce yiyeceğiniz yiyeceklerle spor esnasındaki performansınıza yardımcı olmalısınız. Düzgün bir diyet uygulanıldığı takdirde antrenman esnasında konsantrasyonunuz ve spordaki verimliliğiniz maksimum düzeye çıkacaktır. Ayrıca sakatlanma riskinizi de azaltacaktır. Bunu şöyle düşünebilirsiniz, gün içerisinde zararlı yiyecekler tüketildiğinde nasıl insan halsiz kalıyorsa sporda da aynısı geçerli. Sonuçta spora esnasından her zamankinden 2-3 kat daha fazla efor sarf ediyorsunuz. Bunun besinlerle dengelenmesi şarttır. Aç kalarak spor yaparak zayıflamak mümkün değildir. Bu durum sadece hastalıklara yol açacaktır.

Spora başlamadan 1-2 saat önce sindirim sisteminiz zorlamayacak, enerji değeri yüksek ve karbonhidrat açısından zengin olan yiyecekler tüketebilirsiniz. Örneğin muz, süt, yoğurt gibi yiyecekler yiyebilir böylece gerekli olan enerjiyi sağlayabilirsiniz.

Spor Öncesi Beslenmede Nelere Dikkat Edilmeli

Spor öncesinde genellikle spor esnasında harcayacağınız enerjiyi dikkate alarak beslenme düzeninizi oluşturmalısınız. Baharatlı ve asitli yiyecek ve içecekleri tüketmemeye özen gösterin. Antrenman esnasında vücut bu besinlere reaksiyon gösterebilir ve mide ekşimesi gibi durumlarla karşı karşıya kalabilirsiniz. Antrenman öncesinde vücudunuzda yavaş sindirilebilen yiyecekler tüketmeye çalışın.

Tam tahıllı ekmek gibi karbonhidrat deposu olacak yiyecekler vücudunuzun spor sırasında ihtiyaç duyduğu enerji ihtiyacının birçoğunu karşılayacaktır. Ayrıca spordaki performansınıza da katkısı olacaktır. Tam tahıllı yiyecekler egzersiz esnasında kasta bulunan glikojen boşaltımını hızlandırır ve spor sırasındaki ani yorgunlukları, kan şekerinin azalması gibi problemlerin engellenmesine yardımcı olur.

Diğer yandan en önemli nokta tabi ki sıvı tüketimi.  Antrenman esnasında sıvı tüketmeye özen göstermelisiniz. Her 25 dakikada bir 250 ml su içmek antrenmanı daha uzun soluklu yapmanıza yardımcı olacaktır. Ayrıca antrenman sonrasında daha az yorulduğunuzu da hissetmenizi sağlayacaktır.

sporcu beslenmesi danışmanlığı

Spor Yapanların Beslenme Düzeni Nasıl Olmalıdır?

Spor yapan kişilerin protein alımına dikkat etmeleri gerekir. Sporcu beslenmesinde en çok proteine ihtiyaç duyulur. Yeterli protein alımı kişinin kas yapmasını, zayıflamasını ve yağ yakmasını kolaylaştıracaktır. Normal şartlarda günlük olarak kilo başına 1 gram olacak şekilde protein alımı tavsiye edilirken spor yapanların sarf edecekleri efor da hesaba katılarak 1,5-2 gram kadar protein almaları tavsiye edilir. Bu nedenle sporcular beslenme düzenlerinde yumurta, et, süt ve yoğurt gibi gıdalar eksik etmemelilerdir. Bu süreçte diyetisyen kontrolünde olmanız oldukça önemlidir.

Rafine şekerli gıdalarda ise uzak durumladır. Bu gıdalar içlerinde barındıkları yoğun gıdalar nedeniyle hem kas yapımını olumsuz ekler hem de sandığınız gibi size fazla enerji vermez aksine enerjinizin çabuk bitmesine neden olur. Çünkü vücut bu yiyecekleri hazmederken daha çok enerji harcamaktadır.

Kaslarımızın %75’inin sulardan oluştuğunu düşünürsek spor öncesi ve sonrasında hatta spor sırasında sıvı alımına özen gösterilmelidir. Az su içmek, kas hücrelerinde bulunan suyun tükenmesine böylece kas hacminin düşmesine neden olur. Spor yapan kişiler günlük ihtiyacımız olan 2-2,5 litreden fazla su tüketmelilerdir.

Sporcu Diyeti Nasıl Yapılır? Sporcu Diyeti ve Beslenme Programı

Bir insan için spor ne kadar önemliyse bir sporcu için de beslenme o denli önemlidir. Sporcu diyetlerinde hem bol miktarda karbonhidrat hem de protein ve yağ içeren besinler bulunmalıdır. Bunların yanı sıra vitamin ve mineral açısından zengin olan gıdalar da sporcuların diyet listesinde bulunmalıdır.

Ayrıca sporcu diyetisyenleri kahve tüketiminin de yağ yakımına fayda sağladığını belirtmektedirler. Bu nedenle spordan 2 saat önce kahve tüketebilirsiniz. Bu da işinize yarayacaktır.

Örnek diyet listesi:

Sabah: 2 tane tam buğday ekmeği dilimi, 3 tane yumurta ile omlet, 50 gram yağı alınmış peynir

Ara öğün: 1 tane yeşil elma veya 1 dilim karpuz

Öğle: 1 porsiyon ızgara veya haşlama tavuk, 1 porsiyon diyet makarna, kahve

Ara öğün: 2 yemek kaşığı light yoğurt (içerisine 2 çay kaşığı reçel koyabilirsiniz)

Akşam: Yağsız ton balıklı salata (içerisine mısır koymayın)

Spor sonrasında ise yorulmuş olan vücudunuzu dinlendirecek besinlere yönelmenizde fayda var. Yumurta, balık, meyve suyu, muz ve kefir gibi yiyecekler tüketerek kas yapımına, yağ yakımına destek olabilirsiniz. Sporcu beslenmesi danışmanlığı hizmeti veren diyetisyen, sağlıklı zayıflama yöntemleri hakkında en doğru bilgilendirmeyi yapacaktır. Bu yüzden diyetisyen kontrolünde olmanızı tavsiye ederiz.

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: