lohusalıkta beslenme

Lohusalık Döneminde Beslenme Nasıl Olmalı?

Lohusalık dönemi doğumdan sonraki ilk 6 haftalık süreç olarak tanımlanmaktadır. Bu süreçte hamilelik boyunca meydana gelen ruhsal, hormonel ve fiziksel değişimler yavaş yavaş düzelmeye başlar. Ancak bir yandan da bu dönemde annelerin bebeklerini sağlıklı olarak beslemeleri gerekmektedir. Özellikle doğumdan sonraki ilk aylar hem bebek hem de anne için çok önemlidir. Bu dönemde anneler beslenmelerine çok özen göstermelidir. Çünkü annenin sağlığı aynı zamanda bebeğini sağlığını da doğrudan etkilemektedir. Bu nedenle anne sütünün sağlıklı bir şekilde gelebilmesi ve besin değeri açısından zengin olabilmesi için demir, protein, kalsiyum ve birçok mineral ve vitamin gibi besin değerlerini olabildiğince tüketmeye çalışmalıdır. Aile beslenmesi bu durumda oldukça önem kazanmaktadır. Lohusalık döneminde beslenme için anne sütünü arttıran yiyecekler tercih etmelisiniz.

İlk aylarda bebekler sadece anne sütü ile beslendikleri için anneler günlük olarak 750-800 ml. sütü bebeklerine vermektedirler. Bu noktada çok fazla enerji kaybı yaşanmaktadır. Bu sebeple lohusalık döneminde enerji yönünden yüksek değerlere sahip besinlere dikkat ederek bir beslenme düzeni oluşturulmalı ve kaybedilen enerji desteklenmelidir.

Bu dönemde anneler çok dikkatli, dengeli ve düzenli olarak beslenmelidir. Yiyip içtiklerine dikkat etmeli, sütün kalitesini bozacak yiyeceklerden uzak durmaları gerekmektedir. Sütün kalitesini dolayısıyla da bebeğin gelişimini etkileyecek olan kalsiyum, fosfor, vitamin ve mineral açısından zengin besinler özen gösterilerek tüketilmelidir.

aile beslenme danışmanlığı

Dikkat Edilmesi Gereken Yiyecekler

Lohusalık döneminde özellikle beslenme konusunda dikkat edilmesi gereken durumlar annenin sağlığının yanında sütünü etkileyecek olan besinlerdir. Mesela toplumda şekerli, şerbetli yiyeceklerin anne sütünü arttırdığına dair bir inanış vardır. Fakat bu yanlış bir bilgidir. Şekerli besinlerin bir çoğu sütün kalitesini düşürmekte aynı zamanda da doğum sonrası kilolarda problem yaratmaktadır. Yine bu dönemde dikkat edilmesi gereken besinler arasında kafein içeren yiyecekler vardır. Kafein miktarı çok yüksek olan çay ve kahve gibi içecekler uykusuzluğa sebep olmakla beraber sütün kalitesini azaltmaktadır. Hatta yüksek oranda kafein alan annelerin bebeklerin dahi uykusuzluk gibi problemlere sık rastlanmaktadır.

Bunların yanında lohusalıkta beslenme sürecinde gaz yapıcı besinlerden uzak durulmalıdır. Eğer doğumu sezaryen ile yaptıysanız gaz problemleri dikişlere baskı yapmakta ve kanamaya sebep olabilmektedir. Bu noktada ilk etapta çok faydalı olmasına rağmen kurubaklagillerden, mandalina ve portakal gibi gaz yapıcı besinlerden çok tüketilmemeye özen gösterilmelidir.

Lohusalıkta Beslenme Önerileri

Gebelikten emzirme dönemine geçişte annenin tükettiği mineral ve vitaminlerin süt yoluyla bebeğe geçeceği düşüncesiyle hareket edilmelidir. Bu sebeple ilk adım lohusalık döneminde bol sıvı tüketimidir. Yeterli seviyede bebeğin karnını doyuracak ve gelişimini sağlayacak oranda bir süt üretimi için annenin günlük olarak 3 litre sıvı tüketmesi büyük önem arz etmektedir. Bu sıvı tüketimi için sadece su değil, meyve suyu, komposto ve önerilen yeşil çaylar da düşünülebilir.

Lohusalıkta beslenme listesinin mineral ve vitamin bakımından zengin bir içeriğe sahip olması oldukça önemli bir noktadır. Bu dönemde annelere en çok tavsiye edilen kalsiyum içerikli besinlerin yoğun olarak tüketilmesidir. Bunun için kalsiyum oranının yüksek olduğu süt ve süt ürünlerinin tüketilmesinin yanı sıra pekmez ve fındık da tüketebilirsiniz.

Lohusalık Döneminde Uzak Durulması Gereken Yiyecekler Nelerdir?

Lohusalıkta beslenme sürecinde özellikle dikkat edilmesi gereken şekerli yiyeceklerdir. Bu besinler bebeğin gelişimini olumsuz etkilemektedir. Ayrıca doğum sonrası süreçte annelerin kilo problemlerini arttırmaktadır. Şekerli yiyeceklerin yanı sıra şarküteri ürünleri de lohusalıkta yenmemesi gerekenler arasında yer alır. Bu ürünler içerisinde bulundurduğu zararlı maddeler yüzünden vücut sağlığını olumsuz etkilemektedir. Lohusalık döneminde vücudunuzun hassas olduğunu da düşünürseniz bu besinler oldukça zararlıdır.

Hamur işi, makarna, börek, pilav ve kızartma gibi yiyecekler de lohusalık döneminde uzak durmanız gereken yiyecekler arasındandır. Bu besinlerin kalorisi çok yüksektir ve süt kalitesini olumsuz etkileyebilir. Bunların yerine gıdaları fırında ya da ızgarada pişirmeyi tercih edebilirsiniz. Böylece lohusalıkta beslenme sürecini daha sağlıklı ve dengeli şekilde geçirebilirsiniz. Aynı zamanda diyetisyen desteği almanızı tavsiye ederiz.

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: