hamilelikte ne yenmeli

Hamilelikte Neler Yenmeli?

Hamilelikte yenmesi gerekenler ve uzak durulması gereken gıdalar neler? Hamilelikte ne yenmeli? Birlikte inceleyelim…

Hamilelik döneminde sağlıklı bir diyetin sağlanması büyük önem taşımaktadır. Gebelik sürecinde vücut için ek besin maddeleri, vitaminler ve mineraller gereklidir. Genel bir kabul olarak 2. ve 3. trimesterlarda 300-450 kalori ekstra kaloriye ihtiyaç duyulmaktadır. Temel besin maddelerinden yoksun bir diyet bebeğin gelişimini olumsuz yönde etkileyebilir.

Yetersiz beslenme ve dengesiz beslenme alışkanlıkları, fazla kilo alımı; gebelik dönemi diyabeti, gebelik veya doğum sırasında komplikasyon oluşma riskini artırabilir. Kısacası sağlıklı, besleyici gıdalar seçmek, anne adayı ve bebeğin sağlığını korumaya yardımcı olacak, doğum sonrası gebelik kilolarını vermeyi kolaylaştıracaktır.

Hamilelik sürecinde, kadınlarda beslenme danışmanlığı oldukça önemlidir. Hamilelikte neler yenmemeli ya da hamile kadınlar ne yemeli gibi soruların cevabını diyetisyenler vermektedir.

Tüm bu söylenenlere dikkat ederek hamilelik döneminde yenmesi gereken besinler şöyle sıralanabilir:

Protein için et, yumurta ve kuru baklagiller!

Hamilelikte ne yenmeli sorunuzun cevabı olarak proteini ilk sıraya alabiliriz. Gebelik döneminde büyümekte olan fetüsün ihtiyaçlarını karşılamak için fazladan protein ve kalsiyuma ihtiyaç vardır. Günlük 100 – 200 gr kırmızı et veya balıketi yenebilir. Etin yenmesi hayvansal protein ihtiyacının karşılanması için önem arz etmektedir. Hayvansal proteinler ile ihtiyaç duyulan amino asitler sağlanmış olur. Ayrıca bitkisel proteinlerin tüketilmesi de önemlidir. Hayvansal protein tüketilmediği takdirde günlük 1 tabak kuru baklagiller ya da yumurta yenilerek protein ihtiyacı karşılanabilir. Yeşil mercimeğin kırmızı ete eşdeğer olduğunu unutmayın. Hamilelikte yenmesi gerekenler listenize bol bol protein ekleyin.

Kalsiyum için süt ve süt ürünleri!

Çok iyi birer kalsiyum ve protein kaynağı olan süt ve süt ürünlerinin tüketimi hamilelik sürecinde büyük önem taşımaktadır. Süt, en iyi besin kaynağı olan kalsiyumu içermektedir ve yüksek miktarda fosfor, çeşitli B vitaminleri, magnezyum ve çinko sağlar. Yoğurt da diğer süt ürünlerine göre daha fazla kalsiyum içermektedir. Kemik ve diş gelişimi için önem taşıyan kalsiyum yeterli miktarda alınmazsa, anne vücudunda depolanan kalsiyum kullanılır ve bu da ileride kemik erimesi sorununa yol açabilir. Günde 2 su bardağı süt ya da yoğurt tüketilerek bu ihtiyaç giderilebilir. Hamile kadınlar ne yemeli sorunuzun en önemli cevaplarından biri de kalsiyumdur.

Vitamin için sebze ve meyveler!

Her gün mutlaka C vitamini bakımından zengin meyve veya sebzeler 2 porsiyon miktarında tüketilmelidir. Portakal, çilek, elma, brokoli, domates tüketilmesi gereken yiyeceklere örnek olarak gösterilebilir. Hamilelikte yenmesi gereken yiyecekler mutlaka vitamin içermelidir.

Fosfat, folasin veya B9 vitamini olarak da adlandırılan folik asit, hamilelik döneminde büyük bir öneme sahiptir. Gebelikte folik asit alımı bebekte oluşabilecek nöral tüp kusurlarını önlemeye veya azaltmaya yardımcıdır. B6 ve folik asit bakımından zengin olan yeşil yapraklı sebzeler de günlük 1 – 2 porsiyon ölçeğinde tüketilmelidir. Posa içerdikleri için gebelik döneminde görülen kabızlık için koruyucudurlar. Roka, semizotu, ıspanak, pırasa, dereotu, maydanoz…

A vitamini bakımından zengin olan koyu sarı, turuncu, kırmızı meyve ve sebzeler beta – kroten içerirler. Çok güçlü birer antioksidan olan bu besinler sağlıklı hücre gelişimi için gerekli olan A vitamini kaynağıdırlar. Mevsiminde havuç, tatlı patates, kayısı, pancar, mor lahana, kırmızı orman meyveleri mutlaka hamilelikte yenmesi gereken yiyecekler arasında olmalıdır.

Enerji için Tam tahıllı besinler ve ekmek!

Beslenmenin temelini oluşturan ekmek ve tahıllar birer enerji kaynağıdır. Ayrıca tahıllar B grubu vitaminler bakımından zengindir. Selenyum, çinko, krom, magnezyum gibi önemli mineraller içinde kaynak oluştururlar. Tam tahıllar, tam buğday unundan yapılmış ekmek, makarna, bulgur, kuru baklagiller mutlaka tüketilmelidir. Gebelikte neler yenmeli sorunuza tahıllı gıdalar cevap olacaktır.

hamilelik döneminde beslenme danışmanlığı

Hamilelik Döneminde Nelere Dikkat Edilmeli

Yaşamın temeli sağlıktır. Hamilelik sürecinde hem bebek hem de anne için sağlık bir gelişim temel hedeftir. Öyleyse diyetisyenler tarafından önerilen ve hamilelik sürecinde dikkat edilmesi gereken noktalar şu şekilde özetlenebilir:

  • Alkol ve sigara kullanmayın.
  • Mutlaka folik asit alın. Gebelikte folik asit alımı bebekte oluşabilecek nöral tüp kusurlarını önlemeye veya azaltmaya yardımcıdır.
  • Aile hekimliği bilgilerinizi doktorlarınızla paylaşın. Sağlık geçmişinin bilinmesi sağlıklı bir hamilelik süreci için gereklidir.
  • Sağlıklı ve dengeli beslenme ile kilonuzu kontrol altında tutun. Hatta hamileliğiniz öncesinde sağlıklı bir kiloya ulaşın.
  • Diyabetikseniz önlemlerinizi alın.
  • İlaçlarınızı kontrol edin. Bazı ilaçların hamilelik sürecinde alınması tehlikelidir, mutlaka doktorunuza danışın.
  • Hamileliğiniz öncesi aşılarınızın tam olduğundan emin olun.
  • Zararlı kimyasallardan uzak durun. Temizlik maddeleri bu konuda önemli bir yerde bulunuyor.
  • Stresten uzak durun. Bebeğinizin gelişimi açısından ruhsal durumunuzun önemli olduğu bilinmektedir.
  • Egzersiz yapın. Sağlıklı ve rahat bir hamilelik süreci geçirebilmeniz için gerçekten önemli bir konu, alışkanlık haline getirin.

Hamilelik Döneminde Yenilecek En Faydalı Besinler

Hamilelikte beslenmenize dikkat ederken alacağınız bazı besinler, bebeğiniz ve sizin için gerekli vitamin ve mineral dengesini sağlamanız için önem taşımaktadır.

İşte hamilelik sürecinde mutlaka almanız gereken besinler:

  • Kemik ve diş gelişimi için önem taşıyan kalsiyum kaynağı süt ve süt ürünlerini mutlaka almanız gerekiyor. Ayrıca karalahana, portakal ve brokoli de önemli kalsiyum kaynakları.
  • Kansızlık ve bitkinlikten kurtulmanız için demire ihtiyacınız var. Bol bol yeşillik, tam tahıllı gıdalar ve et ürünleri harika demir kaynaklarıdır.
  • Doğum kusurlarını önlemede ve bebeğin genel sağlık durumunu korumak için önem arz eden B grubu vitamini folik asit, günlük 1000 mg alınmalıdır. Yapraklı yeşil sebzeler, portakal, kavun, çilek ve tam tahıllı ürünler önemli birer folik asit kaynağıdır.
  • Bebeğin gelişimi açısından son derece önemli olan protein günlük olarak 75-100 gram arasında alınmalıdır. Günlük kırmızı et, balıketi mutlaka tüketmeniz gereken besinlerdir. Baklagiller ve yumurta da güçlü protein kaynaklarıdır.
  • Su da mutlaka tüketilmesi gereken bir besindir. Günde en az 8-10 bardak arası su tüketmeniz hamilelik süreciniz açısından faydalı olacaktır.

Bunları Sakın Yemeyin! Hamilelikte Yenmemesi Gereken Yiyecekler

Hamilelik sürecinde “mutlaka yenmesi gereken besinler” yanında “asla yenmemesi gereken besinler” de yer alıyor. Hamilelikte neler yenmemeli listemiz şu şekilde:

  • Az pişmiş veya çiğ yumurta; salmonella bakterileri ile ishale ve gıda zehirlenmelerine sebep olur.
  • Pastörize edilmemiş veya küflü peynirler; erken doğum, düşük ya da doğum kusurlarına yol açan listeria adlı bir bakteri mevcuttur.
  • Karaciğer; yüksek miktarda A vitamini içerdiği için kesinlikle önerilmemektedir.
  • Az pişmiş ya da çiğ et; Toksoplazma ile düşüğe ve doğum kusurlarına neden olabilir.
  • Cips ve kızartmalar; akrilamid maddesi, karbonhidrat ve aminoasitlerin yüksek ısıda kimyasal reaksiyona girmesinden oluşur ve bunun sinir sistemine hasar verir.
  • Kabuklu deniz ürünleri; salmonella sebebiyle gıda zehirlenmesine neden olabilir.
  • Aşırı şekerli yiyecekler; şeker oranının artması bebekte ve annede diyabetik durumlar görülmesine neden olabilir.
  • Soya ürünleri; genetiğiyle oynanmış enzimler içerdiği için annenin ve bebeğin sağlığına zarar verebilir.
  • Her türlü sakatat ve çiğ balıklar; bakteriye açık yiyecekler oldukları için gebelikte zararlıdır.
  • İyi yıkanmamış sebzeler; çeşitli bakteriler gebelikte sağlık sorunlarına neden olmaktadır.
  • Bitki çayları; rahim kasılmalarını başlatabilir ya da doğum anomalilerine sebep olabilir. Alkollü içecekler de elbette asla tüketilmemelidir.

Hamilelik döneminde beslenme danışmanlığı hizmeti, yalnızca alanında uzman diyetisyen kontrolünde alınmalıdır. Hem bebeğinizin hem de sizin sağlığınız açısından, diyetisyen kontrolünde beslenme danışmanlığı hizmeti almanızı kesinlikle tavsiye ederiz.

 

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: