ergenlikte kilo alma

Ergenlik Döneminde Kilo Almayı Tetikleyen Faktörler

Ergenlik dönemi, büyüme hızının arttığı, biyolojik değişimle birlikte cinsel ve yapısal olgunlaşmanın tamamlandığı, çocuğun erişkin görünümüne girdiği bir dönemdir. Her iki cinste de ergenlik öncesi genellikle vücut yağ oranındaki artış ile kilo alınmaktadır. Ergenlerde kilo alma, kız ve erkeklerde ayrı ayrı incelenmelidir. Çünkü kız ve erkeklerin vücut biyolojisi farklı çalışır. Ergenlikte kilo alma konusu bu yüzden hassas bir konudur. Ergenlik döneminde kilo alma konusunda uzman bir diyetisyene danışmanızı tavsiye ederiz.

Kız çocukları erkeklere göre daha önce ergenliğe adım attığı için kilo problemleri onlarda daha çok görülüyor. Ergenlik döneminde yükselen östrojen hormonu seviyesi yağ depolanmasını kolaylaştırıyor ve kilo alımına neden oluyor.

Kadın vücudu yağlanmaya daha yatkın olduğu için kızlarda değişen hormon dengesi iştah artışını da beraberinde getiriyor. Yanlış beslenme ile de kilo problemleri açığa çıkıyor.

Ergenlikte alınan kilolar ileride tehlikeli bir hal alabilir. Ergenlik döneminde kilo alma, çocuğun psikolojisini de olumsuz etkilemektedir. Bu yüzden ergenlerde kilo alma nedenler bilinmelidir. Ergenlikte kilo alma nedenleri pek çok şeyden kaynaklanabilir. Bu yüzden diyetisyen desteği almanızı tavsiye ederiz.

Ergenlerde Kilo Alma Nedenleri Nelerdir?

  • Hormon seviyesinin yükselmesi: Ergenlerde kilo alma, hormon seviyesinin yükselmesi yüzünden olabilir. Kızlarda östrojen hormonu seviyesinin yükselmesi yağ depolanmasını arttırıyor ve kilo alımına sebep oluyor.
  • İştah artışı: Ergenlerde kilo alma iştah artışı nedeniyle olabilir. Değişen hormon dengelerinin etkisi ve iştahın artması ile kilo alma eğilimi artıyor.
  • Duygusal dalgalanmalar yaşanması: Hormon dengelerinin değişmesi ile ruhsal durumda çalkantıların yaşanması aşırı yemeye neden olabilerek kilo artışını tetikliyor.
  • Erken ergenlik görülmesi: Ergenlikte kilo alma, erken ergenlik yüzünden olabilir. Ergenlik dönemi sonunda kızlarda salgılanan östrojen kemiklerdeki büyüme plaklarının kapanmasına neden olur. Böylece boy uzamasının durmasına yol açar. Erken ergenlik, büyüme plaklarının kapanması sonucu kısa kalan genç kızlar fazla kilo alma eğilimi ile karşı karşıya kalıyor.
  • Fiziksel aktivitenin eksik olması: Ergenlikte kilo alma, fiziksel aktivite eksikliğinden kaynaklanabilir. Ağır ders çalışma programları sebebiyle spor ve aktivite için boş zaman bulamayan gençler hızlı kilo alma sorunu ile karşı karşıya kalıyor.

ergen beslenmesi danışmanlığı

Ergenlik Dönemde Kilo Almayı Engellemek İçin Neler Yapılmalı?

  • Sağlıklı beslenmek: Karbonhidrat ve yağ alımını dengede tutacak bir beslenme alışkanlığı edinilmelidir.
  • Yağdan uzak durmak: Tüm yaşamda geçerli olduğu gibi ergenlikte döneminde de kalorisi fazla, yağlı yiyeceklerden ve atıştırmalardan kaçınılmalıdır.
  • Spor yapmak: Spor ve egzersizle besinlerden alınan enerji fazlasının yakılması gerekmektedir. Kilo kontrolü sağlamanın yanında vücut gelişiminin önemli bir parçası olan kas yapılanması da sağlıklı bir şekilde gerçekleştirilmiş olmaktadır.
  • Şok diyetlerden kaçınmak: Kilo alımının önlenmesi için diyetle aşırı kalori kısıtlanması yapısal gelişmeyi olumsuz etkileyebilmektedir. Kalorinin kısıtlanması gerekiyorsa büyümenin etkilenmeyeceği içerik ve kalori düzeyinin bir uzman tarafından ayarlanması önem taşımaktadır.
  • Kötü alışkanlıklardan uzak durmak: Alkol ve sigara gibi maddelerden uzak durulmalıdır. Sağlıklı yaşam tarzı kalıcı olarak benimsenmelidir.

Ergenlik Döneminde Uzak Durulması Gereken Yiyecekler

Ergenlik dönemi içinde kız çocuklarının kilo alımına daha yatkın olduklarını yukarıda da belirtmiştik. Bu dönemde alınan fazla kilolar yetişkinlik evresinde ciddi risk unsurları oluşturmaktadır. Nitekim ergenlik döneminde vücuttaki yağ hücreleri sayıca artacak, yetişkinlik döneminde kilo verilmek istendiğinde yağ hücrelerinin sayısı azalmayacak yalnızca içerdikleri yağ eriyerek içleri boşalacaktır. Dolayısıyla beslenmeye dikkat edilmemesi durumunda yağ hücrelerinin tekrar büyümesi ve kilo alınması sonucunu doğuracaktır. Bu nedenle bazı besinlerden kesinlikle uzak durulması gerekmektedir.

Ergenlik döneminde çocukların karbonhidrat, yağ, vitamin ve proteini dengeli oranlarda alması önem taşımaktadır. Çocuklar fastfood yiyerek, gazlı içecekler ve katkı maddeli besinler tüketerek vücut gelişimleri için önemli olan protein, vitamin ve minerallerden mahrum kalırlar.

Netice olarak ergenlik döneminde uzak durulması gereken besinler şu şekilde sıralanabilir:

  • Kızartmalar ve kavrulmuş besinler
  • Şekerli yiyecekler (çikolata, pastalar, kekler)
  • Hamur işleri
  • Fastfood ürünler (patates kızartması, hamburger)
  • Gazlı ve şekerli içecekler
  • Aromalı ve krema içeren kahveler

Ergenlik döneminde girilen duygusal çalkantı da hiç yememeye yol açtığı gibi aşırı yeme isteği de uyandırabiliyor ve bu da hızlı kilo alımına sebep oluyor. Ergenlik dönemi içerisinde diyetisyen desteği almak oldukça önemlidir. Ergenler için beslenme önerilerini, zayıflatan besinler listesi gibi pek çok konuyu diyetisyeninizden öğrenebilirsiniz.

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: