doğru beslenme

Sağlıklı Yaşamak İçin Nasıl Beslenmeliyiz?

Sağlıklı yaşamak konusu insanlık tarihinden beri en önemli sorulardan biri olmuştur. Hayatına sağlıklı bir şekilde devam etmek isteyen insanlar için dengeli ve sağlıklı beslenme her şeyden önce gelmelidir. Sağlıklı beslenen bir birey hayatın her alanından başarılı olacaktır. Kendisini her zaman zinde ve enerjik hissedecektir. Bu da gündelik yaşantımızda ve iş yaşantımızda anahtar bir konumdadır. Peki sağlıklı beslenme nedir? Nasıl beslenmeliyiz? Sağlıklı yaşamak için sağlıklı beslenme insanın büyüme, gelişme, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli olan besin öğelerini yeteri kadar alması olarak tanımlanabilir. Buradan yola çıkarak ‘‘Nasıl beslenmeliyiz?’’ sorusuna cevaben oluşturacağımız beslenme düzenlerinde besin değerlerine dikkat etmeli zararlı olabileceğini düşündüğümüz yiyeceklerden uzak durmalıyız.

Sağlıklı beslenmeye çalışırken besin piramidine mümkün oldukça dikkat edilmelidir. Kalp ve beyin gibi çok önemli organların temel enerji kaynağı glikozdur ve bu yüzden sağlıklı beslenmede yenen besinlerin %50’si karbonhidratlardan temin edilmelidir. Bu yaşamsal faaliyetler için başat bir unsurdur. Burada sık sık yemenizi önereceğimiz yiyecekler ise: baklagiller, tahıllar ve meyveler.

Sağlıklı beslenmede dikkat edilmesi gereken bir başka konu da günlük tüketimde proteine dikkat edilmesidir. Günlük besin tüketiminin %15’i protein bazlı olmalıdır. Çünkü protein insan vücudundaki birçok organın, hücrenin temel yapı taşı olarak bilinmektedir. Bu sebeple protein tüketimi sağlıklı yaşam konusundaki en önemli noktalardan biridir. Sağlıklı bir vücut yapısına sahip olabilmek için belirli oranlarda protein tüketilmesi tavsiye edilmektedir. Ancak fazla kaçılması durumunda da zararı olabilmektedir. Bu noktada uzmanların tavsiyesi günlük tüketimin %15ini geçmemesidir. ET, balık, tavuk yumurta ve yine baklagillerden protein alabilirsiniz. Doğru beslenme ilkeleri için Beslenme Eğitimleri düzenlenmektedir. Diyetisyen eşliğinde düzenlenen bu eğitimlerden almanızı tavsiye ederiz. Diyetisyeniniz ile eğitim konusunda iletişime geçerek, diyetisyen ücretleri hakkında detaylı bilgi sahibi olabilirsiniz.

beslenme eğitimleri

Doğru Beslenme İlkeleri Nelerdir?

Doğru ve sağlıklı beslenmede dikkat edilmesi gereken birtakım ilkeler bulunmaktadır. Bu doğru beslenme ilkeleri her yaştan bireyi ilgilendiren sağlıklı yaşamın ipuçlarıdır:

  • Günlük olarak alınan kalori miktarına dikkat edilmeli
  • Yemekler sık ve az olarak tüketilmeli
  • Yağ alımına önem verilmeli ve sınırlamasına dikkat edilmeli
  • Meyve ve sebzeler taze ve mevsiminde tüketilmeli
  • Günlük enerji kaynağı olarak tahıl ürünleri tercih edilmeli
  • Su ve sıvı tüketimine çok dikkat edilmeli ve önem verilmeli
  • Düzenli egzersiz yapılmalı

Doğru ve Yanlış Beslenme Alışkanlıkları

Yanlış beslenme alışkanlıkları arasında en bilinenlerin başında bireylerin kilo verme odaklı düşünmesi gelmektedir. İnsanların zihninde sağlıklı ve doğru beslenmenin koşulu olarak sürekli kilo verme yatmaktadır. Bu insanları tamamen sağlıksız ve yanlış bir beslenme düzenine itecektir. Bir kişi beslenme düzeni oluştururken kilo verme üzerine değil besin ihtiyaçlarına ve günlük enerji ihtiyacına göre bir düzen oluşturmalıdır. Doğru beslenmenin sırrı budur.

Bunun yanında tek tip bir beslenme rejimine geçmeye çalışmak (örneğin protein ya da dukan diyeti) da kısa vadede kilo vermenizi sağlasa da iç organlarınıza, derinize ve güzelliğinize inanılmaz zararlar verecektir. Ayrıca çok hızlı verilen kiloların aynı hızla diyet sonrasında da alındığının bilindiği uzmanlar tarafından da doğrulanıyor. Bu nedenle tek bir yöne kayan ve sadece sebze, sadece et, meyve, içecekler gibi sağlıklı olmayan beslenme alışkanlıklarından da uzak durmanız gerekiyor. Beslenme Eğitimleri almak bu açıdan oldukça önemlidir.

Yaşa Göre Sağlıklı Beslenme – Uzman Önerileri

Beslenme düzeni her yaştan bireyde farklı şekilde düzenlenmelidir. Çünkü genç yaştaki bireylerin enerji ihtiyacı yaşı ileri olan bireylere göre farklılık göstermektedir. Aynı zamanda genç insanların gelişim süreci devam ettiği için birçok farklı besin değerine daha fazla ihtiyaçları olmaktadır. Bu sebeple yaşa göre beslenme şekilleri birbirinden farklılık gösterir.

İlk olarak bebeklik ve çocukluk dönemleri üzerinden alırsak bebeklik döneminde uzman tavsiyelerine göre özellikle ilk 6 ay anne sütünden başka bir besin çocuklara verilmemelidir. Bu dönemde bebekler çok hızlı gelişmektedir ve anne sütü dışında hiçbir şey bu gelişime anne sütü kadar katkı vermemektedir.

Ergenlik döneminde ise hızlı büyüme ve gelişme nedeniyle çocukların enerji, protein, vitamin ve mineral gereksinimleri yetişkinlere oranla daha yüksektir. Bu sebeple bu dönemde kazanılacak yanlış beslenme alışkanlıkları ileriki yaşlarda bireyleri olumsuz yönde etkileyebilir. Stres ve beslenmedeki değişimler de bu dönemde yaşandığı için ileriye yönelik olumsuz sonuçlar yaratabilmektedir. Bu nedenle beslenme eğitimi önemli bir yerde durmaktadır. 35-40’lı yaşlarda ise bireyin günlük besin ihtiyaçları birçok faktöre bağlı olarak değişmektedir. Bu faktörler arasında cinsiyet, yaş, kilo ve boy yer almaktadır. Burada bireylerin yapacağı kişisel özelliklerine göre bir beslenme düzeni oluşturmaktır.

Yaşlılık döneminde ise bireylerde metabolizmanın yavaşlamasına bağlı olarak birçok problem ortaya çıkmaktadır. Bunların başında kabızlık, hazımsızlık ve birtakım mide, bağırsak problemleri gelmektedir. Bu gibi nedenlerden dolayı bu dönemde de beslenmeye dikkat edilmelidir. Günlük olarak besin ve kalori değerleri belirlenmeli ve buna göre tüketim gerçekleştirilmelidir. Diyetisyen eşliğinde çalışmanız bu yüzden önemlidir.

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: