demir eksikliği

Demir Eksikliği Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Demir eksikliği yeryüzünde en fazla görünen bir anemi yani kansızlık çeşitidir. Dünya sağlık örgütünün yayınladığı verilere göre hemoglobin değerlerinin kadınlar 12gr, erkeklerde ise 14 gr altına düşmesi durumu anemi olarak tanımlanmaktadır. Peki demir eksikliği neden olur? Kana kırmızı rengini veren oksijenin kanda taşınmasını sağlayan proteinin adı Hemoglobindir. Bu noktada demir ise hemoglobinin temek yapısı olarak karşımıza çıkar ve akciğerden alınan oksijenin hemoglobine bağlanarak dokulara aktarılmasına yardımcı olur. Buna bağlı olarak demirin vücutta eksik olması durumu da demir eksikliğini ortaya çıkarır. Demir eksikliği sadece anemi olarak değil başka hastalıkların da belirtisi olabilir. Örneğin bağırsak ve mide kanseri gibi hastalıklar da demir eksikliği belirtileri olabilir. Demir eksikliğinin belirtileri ise bazı durumlarda kendisini belli etmektedir. Bu durumda sadece kan tahlillerinde tanı konulabilmektedir. Onun dışında ‘‘Demir eksikliği nelere yol açar?’’ sorusuna cevaben :

  • Cilt olgunluğu
  • Baş ağrısı
  • Güçsüzlük, yorgunluk halsizlik
  • Ellerde ve ayaklarda sızlama ve uyuşma
  • Sinirlilik
  • Ağız bölgesinde sık sık ortaya çıkan yaralar
  • Tırnakların çabuk kırılması, güçsüzleşmesi
  • Saçlarda dökülme

gibi belirtiler demir eksikliği belirtisi olarak görülebilir. Peki demir eksikliğine ne iyi gelir?

Demir Açısından Zengin Besinler Nelerdir? Nasıl Beslenmeli?

Demir eksikliğine ne iyi gelir sorusunu yanıtlayacak olursak kırmızı etin demir açısından en zengin besinlerin başında gelmekte olduğunu söyleyebiliriz. Eğer et yemeyi seviyorsanız en kolay demir alma yolunu buldunuz demektir. Ancak çok sık et tüketimi de farklı problemlere sebep olacağı için demiri sadece etten almak da doğru olmayacaktır. Et ürünleri dışında koyu yapraklı besinler de demir açısından zengindir. Ispanak, lahana ve karalahana gibi bitkiler demir eksikliğiniz için birebirdir. Ancak bitkilerden alınan demirin hayvansal kaynaklara göre vücutta kullanımı çok düşük olduğunu da unutmamak gerekiyor. Bu nedenle demire yönelik beslenme de eti ve yeşilliği dengeli bir şekilde almak önemlidir. Aile beslenmesi oldukça hassas bir konudur.

Demir eksikliğine ne iyi gelirin bir diğer cevabı bakliyatlardır. Nohut, mercimek ve barbunya gibi bakliyatlar demir açısından oldukça zengindir. Bu besinleri de sık sık tüketmek sizin için faydalı olacaktır. Ancak bakliyattan alacağınız demiri vücudunuzun daha iyi kullanabilmesini sağlamak için bakliyatları bir gün önceden suda bekletmek gerekir.

Demir eksikliği ara öğünlerle nasıl giderilir? Kuru meyve ve kuruyemişler vazgeçilmez ara öğünleriniz olmalı. Kaju veya antep fıstığı ile başlayın. Kuru üzüm, kuru erik, hurma veya şeftali gibi kurutulmuş meyveler demir açısından çok zengindir. Özellikle kuru üzüm tüketmeye dikkat edin.

hastalıklarda beslenme danışmanlığı

Demir Eksikliği Hangi Hastalıklara Sebep Oluyor?

Eğer vücudunuzda yeteri kadar demir yoksa yani demir eksikliği hastası olduğunuzdan eminseniz demir eksikliğinin farklı hastalıklara da sebep olabileceğini bilmenizde fayda var. Demir eksikliği depresyona yakalanma ihtimalinizi artırıyor. Aynı zamanda demiri eksik olan kişilerin bellek problemleri ile de karşılaşması olası. Demiri eksik olan insanlar daha kolay unutabiliyor. Belirli şeylere odaklanmada, öğrenmede ve anımsama da güçlükler de yine demir eksikliği ile baş gösteriyor. Bu nedenle demiri az olan çocukların beyin gelişimleri yavaşlıyor. Okul çağında olan çocukların oturmaları, yürümeleri ve bedensel olarak gelişimleri de yavaşlıyor. Bu nedenle çocuklarda görülen demir eksikliklerine çok dikkat edilmesi gerekmektedir. Özellikle beslenme bozuklukları ile ilgili mutlaka bir diyetisyen desteği almanızı tavsiye ederiz.

Önemli bir sorun da  bağışıklık sisteminin demir rezervinizden ciddi ölçüde etkilenmesi. Demir rezerviniz düştükçe bağışıklık zayıflıyor. Gripler, nezleler, farenjitler, sinüzitler sıklaşmaya başlıyor.

Demir Eksikliği Tedavisi Nasıl Uygulanır?

Demir eksikliği tedavisinde en önemli nokta doğru tanı çok önemlidir. Doğru tanın ardından hastanın şikayetleri ve hastalığın nasıl ilerlediği iyi belirlenmelidir. Çünkü her hastada farklı etkilere sebep olabilmektedir. Bu yüzden hastanın yaşadığı önemli sağlık sorunları, ailesinden gelebilecek hastalıklar ve kullanmış olduğu ilaçlara dikkat edilmelidir.

Hastalığın kesinleşmesinin ardından aneminin türüne göre kemik iliği nakli ya da düzenli olarak kan vermeye kadar pek çok tedavi yöntemi bulunmaktadır. Burada doktorun hastalığın süreçlerini ve hastanın durumunu göz önünde bulundurarak bir tedavi yöntemi seçmesi beklenir.

Demir İçeren Besinler İle Demir Eksikliğine İyi Gelen Yiyecekler

Demir eksikliğine iyi gelen besinleri tüketilmesi demir eksiliğinden korunmak için ilk adımların başında gelir. Kuru baklagiller, kuru meyveler ve taze meyveler bolca tüketilmelidir. Bir diğer önemli nokta da C vitamini alımının arttırılmasıdır. Çünkü C vitamini bağırsakların emilimini artırır. Bu durum da vücudun demir eksikliğinin önüne geçmesini sağlar.

Demir eksikliğine iyi gelen şeylerden birisi de demirin düşmesine sebep olabilecek gıdalardan uzak durmaktır. Bu nedenle çay ve kahveyi mümkün olduğunca az tüketmek gerekir. Çay ve kayve içerisinden kafein yüzünden demirinizin düşmesine sebep olur. Eğer çay içecekseniz de koyu olmamasına dikkat etmelisiniz. Son olarak diyetisyen tavsiyelerini mutlaka dinlemelisiniz.

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: