çocuklarda beslenme

Çocuklarda Sağlıklı ve Dengeli Beslenme Nasıl olmalıdır?

Çocuklarda beslenme, yetişkinler için beslenme ile aynı ilkelere dayanır. Herkesin aynı besin türlerine ihtiyacı vardır – vitaminler, mineraller, karbonhidratlar, protein ve yağ gibi. Bununla birlikte, çocuklar farklı yaşlarda farklı miktarda spesifik besleyicilere ihtiyaç duyarlar. Bu besleyiciler, mutlaka uzman diyetisyen kontrolünde yapılmalıdır. İleride yaşanacak sağlık sorunlarının önlenmesi için diyetisyen desteği almanız çok önemlidir. Ayrıca iştahsız çocuklar için beslenme yöntemleri konusunda, lütfen yanlış yöntemlere başvurmayınız. Çocuk beslenme konusunda kulaktan dolma bilgiler, çocuğunuzun sağlığını tehdit edecek sonuçlar yaratabilir. Bu yüzden uzman bir diyetisyen yardımıyla Çocuk Beslenmesi Danışmanlığı hizmeti alabilirsiniz.

Örneğin 2 ila 3 yaş arası kız ve erkek çocuklar için günlük besin ölçüleri

  • Protein 2 – 4 gram
  • Meyveler 1 – 1.5 porsiyon
  • Sebzeler 1 – 1.5 porsiyon
  • Tahıllar 3 – 5 gram
  • Süt ve süt ürünleri 2 bardak

Ana besinler açısından besin kaynakları şu şekilde sıralanabilir

Protein: Deniz ürünleri, yağsız et ve kümes hayvanları, yumurta, fasulye, bezelye, soya ürünleri ve tuzsuz fıstık ve tohumları.

Meyve: Meyve suyu yerine çocukların taze, konserve, dondurulmuş veya kurutulmuş meyveler yemelerine dikkat edilmelidir. Meyve suyu tercih edilmesi durumunda şeker katkısız, %100 meyve suyu verildiğinden emin olunmalıdır.

Sebze: Türlü taze, konserve, dondurulmuş veya kurutulmuş sebzeler tercih edileblir. Öncelik taze sebzelerin tüketilmesidir. Konserve veya dondurulmuş sebzeler seçilecekse sodyum oranı düşük ürünler seçilmelidir.

Tahıl: Tam buğday ekmeği, yulaf ezmesi, patlamış mısır, kahverengi veya yabani pirinç gibi tahılları tercih edilmelidir. Beyaz ekmek, makarna ve pirinç gibi rafine edilmiş tahıllardan kaçınılmalıdır.

Süt ve süt ürünleri: Çocuk süt, yoğurt, peynir veya kuvvetlendirilmiş yağsız veya az yağlı süt ürünleri yemeye ve içmeye teşvik edilmelidir.

Çocuklarda beslenme hassas davranılması gereken bir konudur. Eğer çocuğunuz belirli bir kilonun üstündeyse, çocuk beslenme uzmanı yardımı almalısınız. Çocuk ve beslenme konusunda pek çok uzman tavsiyesi bulunmaktadır. Çocuklar için diyet işte bu kadar önemlidir. Çocuk diyetisyeni sayesinde çocuk ve beslenme, iştahsız çocuklar için beslenme yöntemleri konusunda detaylı bilgi alabilirsiniz.

Çocukta kalori alımını sınırlamak için sınırlandırılacak gıdalar:

Katkılı şeker: Kahverengi şeker, mısır tatlandırıcı, mısır şurubu, işlenmiş bal gibi besinlerde bulunur ve sınırlandırılmalıdır. Meyve ve süt gibi besinlerde doğal şeker bulunmaktadır.

Doymuş ve trans yağ: Ağırlıklı olarak kırmızı et, kümes hayvanları ve tam yağlı süt ürünlerinden gelen hayvansal kaynaklı yağlardır, sınırlandırılmalıdır.

Çocuklar İçin Sağlıklı Beslenme Önerileri

Çocuklarda başlangıçta besleyici, dengeli ve diyetle beslenmeye teşvik etmek önem taşımaktadır. Beslenme diyetlerinde doğru vitamin ve mineralleri almalarını sağlamak çocukların sağlıklı bir şekilde büyüyüp gelişmesine yardımcı olacaktır. Çocukluk döneminde verilen sağlıklı beslenme eğitimi yetişkin olduklarında da sağlıklı seçimler yapmalarını sağlayacaktır.

Çocuklarda beslenme açısından sağlıklı beslenme önerileri aşağıdaki gibi özetlenebilir

  • Her gün en az beş porsiyon meyve ve sebze verilmelidir.
  • Kabaca ölçümle meyve ve sebzelerin bir kısmı çocuğunuzun avucunun büyüklüğünde olmalıdır.
  • Çocuk her yemekten karbonhidrat alabilmelidir. Tahıl çeşitleri bunun için idealdir. Daha fazla besin ve lif kaynağıdırlar.
  • Yağsız et, balık, süt, yumurta, yoğurt ve peynir gibi hayvansal ürünlerden ve fasulye, baklagiller gibi bitkisel kaynaklı ürünlerden protein almaları sağlanmalıdır.
  • Kalsiyum, A ve B12 vitamini açısından zengin süt ve süt ürünleri çocuklara yüksek miktarda besin sağlar. Aromalı yoğurtlardan çok doğal yoğurtlar tercih edilmelidir.
  • Yağlar çocuklar için çok önemlidir.Tekli doymamış yağ ve çoklu doymamış yağlar faydalı olup fıstık, tohum, avakado ve yağlı balıklarda bulunur. Doymuş yağların bir kısmı kalitesiz olup şeker ve tuz içerir.
  • Çok fazla şeker çocukların enerji seviyelerini bozarak dişlerine zarar verebilir ve kilo alımına yol açar. Şeker tüketimi sınırlandırılmalıdır.
  • Tuz kullanımı 4 – 11 yaş arası çocuklarda günlük 3 – 6 gram arasında olmalıdır.
  • Çocuklar yemek sırasında süt ve su içeceklerini tercih etmelidir. Şeker içeren içecekler – meyve suyu, gazlı içecekler- dişlerdeki hasarı sınırlamak için zaman zaman yemekle birlikte alınabilir.
  • Besleyici atıştırmalıklar dahil, çocuğunuzun enerji düzeylerini dengelemek ve iştahlarını tatmin etmek için gereklidir.

çocuk beslenmesi danışmanlığı

Çocuklarda iştahı arttırmak için ne yapılmalı?

Çocuklarda iştahı artırmak, özellikle yiyecekleri beğenmiyorsa ve yememekte direniyorsa zor olabilir. Ancak bunları düşünmemeli ve iştah artırıcı yolları denemelisiniz.

İşte çocuğunuzun iştahını artıracak öneriler

  1. Zorunlu kahvaltı: Dengeli bir kahvaltı gece sonrası metabolizmayı hızlandırır ve iştahı artırır.
  2. Yemek saatinden 30 dakika önce su içirin: Sabahları sütten önce ve yemeklerden yarım saat önce su içilmesi faydalıdır.
  3. İki saatte bir besleyin: Çok aç olmadığı için yemek istemeyen çocuklara iki saatte bir yemek teklif edilmelidir. Bu standart üç öğünü oturtmak adına aç hissettirmek için sindirim sistemini çalıştırabilir.
  4. Atıştırmalıklar yemekle eşdeğerdir: Daha iyi bir iştah isterseniz atıştırmalıklar yemekler kadar iyi olmalıdır. Çerez yerine bir sandviç hazırlayın.
  5. Fıstık deyip geçmeyin: Fıstık yalnızca bir kuru yemiş değildir, iştah açıcı ve protein sağlayıcıdır. Fıstık ezmesi size yardımcı olacaktır. Çocuğunuzun öğünlerine eklemeyi unutmayın.
  6. Sütlü yiyecekler vermeyin: Çocuklar dolgu maddeleri, mezeler veya aperatifler gibi süt içeren yiyecekler tükettiğinde bir sonraki yemek için iştahsız olur. Süt peyniri, yoğurt veya krema gibi diğer şekillerde sütü onlara sunun.
  7. En sevdiği yiyecekleri sunun: İştahsızlığı olan bazı çocuklar için, gıdanın görünümü bir sorun olabilir. Çocuğunuz bu durumdaysa başlangıçta metabolizmanın çalışması için en sevdiği yiyecekleri sunmayı deneyin.
  8. Küçük ısırıklara teşvik edin: Küçük ısırıklar iştahı artıran metabolizma geliştirir. Küçük ısırıklar ile yavaş yiyecek talepleri artacaktır.
  9. Yoğurt bir zorunluluktur:  Çocuğun iştahsızlığı ve bağışıklığı açısından sağlıklı probiyotikler ve kalsiyum içeren bir süt ürünüdür. Yoğurt ayrıca tatlı isteğine de hizmet ediyor.
  10. Keskin veya güçlü yiyeceklerden kaçının: Çoğu çocuk aşırı kokuların ve lezzetlerin tadına bakmaz. Çocuğunuzun iştah problemi varsa mutfağınızda yemek kokusu olup olmadığını ve/veya yiyecekleriniz Hint masalarının, sarımsakların vb. güçlü tadına sahip olup olmadığını kontrol edin.
  11. İştah açıcı baharat kullanın: Kekik, tarçın, kişniş ve rezene (yapraklar ve tohumlar), baharat ve otlar olup, iştah artırmada yardımcı olurlar.
  12. Yağlı yiyecek yapmayın: Popüler inançların aksine, bu gıdalar iştahlarını öldürürler.
  13. Daha fazla oyun/ egzersiz: Spor yapmanın veya egzersiz yapmanın iştaha artırdığı genel bir kabuldür. Çocuğunuz iştahsızsa oyun süresini artırın.
  14. Çocuklar çok sıcak olursa az yer: Ev çok sıcak veya boğucu ise, iştah azalır.  Evinize temiz hava girmesini sağlayın.
  15. Taze limon suyu verin: Çocuğunuz acıkmadığını söylerse su yerine tatlandırılmış taze limon suyu sunun. Kireç sindirimi ve iştahı arttırır.
  16. Yemek saatlerinde stresli konulardan kaçının: Bazen, ebeveynler yemek zamanlarında çocuğun okul programını planlar ya da finans konularında görüşürler, çünkü nadir birlikte zaman geçirirler. Bu çocuğun iştahını öldürür. Mutlu şeyler hakkında konuşmayı deneyin.
  17. Çinko alımını arttırın: Çinko iştahını artırmada yardımcı olur. Buğday kepeği, kaju fıstığı, kabak çekirdeği, vücuttaki çinko seviyesini iyileştirmek için idealdir. Çinko takviyeleri için çocuğunuzun doktoruna danışın.
  18. Evde yapılan ilaçları deneyin: İştahı artırmak için ballı zencefilli meyve suları ve nane karışımları gibi ilaçları deneyin.
  19. Gıda günlüğü tutun:  İyi yemek günlerinde yediklerini not edin.
  20. Tatlıları atlamayın:  Meyve bazlı tatlılar, iştah açmaya yardımcı olabilirler. Sindirim için çalışırlar ve metabolizmayı arttırırlar. Psikolojik olarak meyve bazlı tatlılar, yemeklerini daha çabuk bitirmek için çocukları cezbeder. En iyi iştah artırıcı meyveler, üzümler ve elmalardır.

Çocuk beslenme danışmanlığını veren diyetisyenler, pek çok konuda sizi bilgilendirecektir. Çocuk beslenme uzmanı, çocuk diyeti için gerekli takibi yapar. Çocuklarda sağlıklı beslenme için gereken, örnek bir beslenme programını oluşturur. Çocuk ve beslenme konusu, diyetisyen danışmanlığı gerektiren ve ihmal edilmemesi gereken bir konudur.

Yazdır

Yazdır

Bu yazıyı okuyanlar bunlarıda okudu: